Novákoviny

stránky publicisty Jana A. Nováka

E-knihy: odložená revoluce

ebook-tabletElektronické knihy dramaticky mění situaci jak čtenářů, tak i autorů a vydavatelů  - čtečka bývá označována za stejně revoluční počin v šíření psaného slova, jako byl Guttenbergův knihtisk. Už na frankfurtském knižním veletrhu v roce 1999 výrobci elektroniky prohlašovali, že přichází konec papírových publikací a tisku - podle některých prognóz k tomu mělo dojít dokonce do dvou let. Realita ale je zjevně jiná.

 

Nechybí proto ani konzervativní hlasy. Známý italský spisovatel Umberto Eco v souvislosti s elektronickými knihami napsal: "Kniha je jako lžíce, kladivo nebo kolo - když takovou věc jednou vynaleznete, už na ní není co vylepšovat."

Jiní autoři jsou smířliví realisté. "Můžete je milovat nebo nenávidět, ale na tom, že digitální knihy dělají trh, nic nezměníte," tvrdí Stephanie Duncan, která pracuje na projektu Bloomsbury°s Library Online. K tomu ale dodává: "Elektronická kniha je jen nový formát, stejně jako paperback byl nový formát ve 30. letech. S kvalitou obsahu a požitkem z čtení to nemá nic společného."

 

Zlaté časy teprve přijdou

V současnosti představuje tvoří podíl elektronických knih na českém knižním trhu jen přibližně 1,5 procent (na přelomu 2013/14 to podle odhadu nakladatelství Albatros Media bylo 0,8 procent). Jejich prodejci předpokládají, že během roku 2015 se zdvojnásobí - ale dokonce i kdyby to nebylo jen zbožné přání, pak v absolutních číslech nejde o žádný zázrak; do mnoho let ohlašované revoluce ve čtení to má hodně daleko.

Problémem ovšem je, že oficiální statistiky prodejů e-knih u nás neexistují. Odhady vycházejí jen z čísel zveřejněných některými prodejci, která z mnoha důvodů nemusí odpovídat skutečnosti. Předpokládejme však, že rámcově čísla sedí a že Česko je jen tradičně poněkud opožděné za světem. Podívejme se tedy, jak jsou na tom jinde.

Celkové tržby za elektronické knihy za rok 2013 v USA dosáhly 4, 52 miliardy dolarů. Podle Assotiation of American Publishers e-knihy v tomto roce generovaly přibližně 29 procent všech příjmů za prodej publikací. Zajímavé je zjištění, že elektronické knihy čte 54 procent amerických dětí ve věku od 2 do 13 let, z čehož prodejci vyvozují, že zlaté časy ještě přijdou. Momentálně totiž prožívají spíš útlum.

"Dejte sbohem léta pěstované představě o dramatickém nárůstu trhu elektronických knih," napsal loni Jeremmy Greenfield pro americký server Digital Book World. "Po létech boomu se nyní růst výrazně zpomalil, pořád ale ještě počet vydaných titulů roste."

Do roku 2012 se meziroční nárůst objemu trhu elektronických knih v USA pohyboval okolo 40 procent, v následujícím roce se snížil na 10 procent, podle některých zdrojů ještě méně (za rok 2014 zatím nejsou celková čísla k dispozici). Za stejné období však příjmy za papírové knihy dokonce poklesly, takže se zdá, že příčina zpomalení invaze elektronických knih není v nich samých.

I z Velké Británie jsou zatím souhrnné údaje jen za rok 2013. Elektronické knihy zde tvoří celou čtvrtinu prodaných knih, což oproti předešlému roku představovalo zvýšení o 14 procent. Celkem bylo prodáno okolo 80 miliónů kusů, přičemž tržby dosáhly 300 milionů liber (asi 10,5 miliard korun).

Kulturně blíž než anglosaské země nám je Německo, kde v předešlém roce tržby za elektronické knihy zabíraly necelá 4 procenta knižního trhu (zdroj Börsverein des Deutsches Buchhandels). O rok dřív to však bylo jen 2,4 procenta a přibližně čtyřicetiprocentní meziroční vzestup má dlouhodobě stabilní tendenci. Prodalo se 21,5 milionu kusů. Bez zajímavosti není ani pokles průměrné ceny jednoho "výtisku" z 10,7 Eur v roce 2010 na současných 7,58 eur.

 

Porsche versus Toyota

Na šíření elektronických knih má vliv celá řada faktorů, z nichž velká část je zcela mimo knižní trh. Neprávem opomíjený je problém pirátského šíření, který je u digitální podoby samozřejmě mnohem aktuálnější než u papírových výtisků. Na druhou stranu právě levná pirátská konkurence byla u mnoha českých vydavatelů jedním z důvodů zájmu o elektronické vydávání.

Na rozdíl od klasických knih zde do hry také vstupuje trh s elektronikou. Čtečky zatím oslovily pouze menší procento zákazníků; většina komentátorů se shoduje, že výrazným impulsem pro šíření elektronické knihy bylo teprve zjevení tabletů. Nemalou roli hraje také daňová politika (DPH), obchodní strategie hlavních hráčů na trhu, celková ekonomická situace - a v neposlední řadě i to, zda se ve sledovaném období objeví tituly schopné zaujmout typické odběratele elektronických publikací.

Jak ale takový typický odběratel vypadá?

Vynechme nepříliš objevná konstatování, že je mladý a nejspíš nepůjde o žádného sběratele bibliofilských výtisků. Ideální pro elektronické šíření jsou odborné publikace, učebnice, skripta atd. - v Německu například učebnice tvoří 15 procent, odborná literatura 35 procent, vše ostatní dohromady - od beletrie až po bedekry 49 procent. Zahraniční zkušenosti také ukazují, že k nejžádanějším titulům z klasické knižní nabídky kupodivu patří beletrie pro dospělé a teprve pak knihy pro děti.

Klasickým zbožím je neilustrovaný román na jedno použití, něco, co si se zájmem přečtete, ale nejspíš se k tomu už nikdy nevrátíte. Naproti tomu výpravným publikacím nebo bohatě ilustrovaným faktografiím displej nesvědčí - nejen kvůli technickým parametrům, ale hlavně proto, že nesplňuje představy o knize jako o uměleckém artefaktu. O něčem, co toužíme fyzicky vlastnit.

Vše nasvědčuje tomu, že elektronická revoluce se nekoná: elektronické knihy nejspíš papírovou konkurenci nepřeválcují, ale změní. Publicista David Campbell v článku pro Guardian říká: "Kvalitní knihy v pevné vazbě oproti e-books obstojí. Ale paperbacky na levném novinovém papíře ne."

Malcolm Gladwell, autor bestselleru The Tipping Point k tomu dodává: "Je to jako s auty - na jedné straně Porsche a BMW, na druhé Fiat a Toyota. Tvrdá vazba a e-book; nic mezi tím. Ale kniha pořád žije a vede se jí dobře, možná lépe než dřív."

Jan A. Novák

Psáno pro Ekonom

Komentáře   

#1 Učitel 2015-02-09 23:45
Ano, to je velmi zajímavé téma. Také jsem se bál, že papírové knihy vymizí, ale naštěstí se to zatím neděje a snad ani nebude. Důvod neumím dost dobře popsat. Snad že je kniha skutečnější a hmatatelnější, dokáže upoutat většinu našich smyslů a má i materiální charakter, prostě něco držíme v ruce, existuje to a vlastníme to, má to tedy i nějakou reálnou hodnotu. E-kniha je proti tomu takové nic, jen iluze knihy. Virtuální, neexistující. Nedává nám ten pocit skutečnosti, naše smysly nic nevnímají. Možná právě to nějak evolučně potřebujeme. Třeba náš mozek potřebuje mít jistotu, že nás naše smysly neklamou, že to, na co reagujeme a co nás ovlivňuje, je reálné a skutečné, byť jen napsané na papíře.
+1 #2 Učitel 2015-02-10 00:43
Na e-knize je "revoluční" v podstatě jen jediná věc - elektronický prodej, tedy možnost účtovat za "nic" a opakovaně. To je důvod, proč e-knihy výrobci tak nadšeně propagují, umožňuje jim to každého nového zákazníka finančně připoutat a trvale a téměř bezpracně ždímat. Zákazníci z toho ale moc nadšení nejsou. Možná že v tom je důvod té ne tak velké obliby - nechuť být finančně závislý na něčem dalším. Lidé jsou připoutaní už tolika peněžními okovy, že další už nechtějí.
#3 Vlastimil Čech 2015-02-10 10:07
Nu, slyšel jsem, že ta kniha se dá přečíst jen několikrát...je stli je to pravda, pak si ji vlastně jen půjčujete od dodavatele. A jak tu e-knihu půjčit příteli? A budou v lidových knihovnách?
Jinak se mi ta myšlenka docela líbí. V posteli to není těžké držet, asi lze nastavit si pohodlnou velikost písma (slabikářové "kozlíky"):-) ...
Dá se číst i potmě, když by obrazovka světélkovala a jestli je to tak, jak si myslím, pak by moje knihovna byla docela malinká... ale byla by tak trvanlivá jako papírové knihy?
#4 Josef 2015-02-10 12:01
V podstatě jde o podobný vývoj jako ve fotografii. V současné době rychle mizí malé levné fotoaparáty, které jsou nahrazovány mobily, ale kvalitních profesionálních zařízení se to moc netýká.
U elektronických knih je přechod zpomalený ještě jednou okolností a tou je cena. U papírové knihy tvoří celkem významnou část cena materiálu a distribuce. U elektronických je to mnohem menší část a teoreticky by mohla jít většina peněz autorovi. Jenže nejde, cena elektronické knihy se v současnosti srovnatelná s cenou paperbackového výtisku a rozdíl nejde autorovi nýbrž distributorovi. Je tak logické, že spousta čtenářů dá přednost hmatatelnější formě. Jestli je to proto, že distributor se snaží své papírové publikace "nezabít" nebo chce prostě jen na novince vydělat, těžko říct.
#5 Vlastimil Čech 2015-02-10 12:53
nu ano, ale dá se ta e-kniha číst neomezeně krát? Nevíte?
A jak to bude s "kompabilitou"? tedy co pár let nový "formát", který nebude možno přečíst na staré čtečce vybavené dozajista hejnem "kurvítek"...No , takže kupovat budeme kupovat nové čtečky...a budou kompatibilní se starým formátem?
#6 Josef 2015-02-10 13:25
Cituji Vlastimil Čech:
Záleží to na formátu a distributorovi. Některé jsou bez omezení a dají se do zblbnutí kopírovat, i když legální to vždy není. Jiné se synchronizují s cloudovou službou a pak mají omezenou životnost. Elektronickou knihu si můžete vytvořit i sám, není to žádná magie, je to srovnatelné například s tvorbou pdf. Berte čtečku jako počítač s omezenými možnostmi (možná lepší přirovnání je mobil) a knihy jako dokumenty, filmy, hudbu nebo programy. Odpovědi pak naleznete sám.
#7 Vlastimil Čech 2015-02-10 14:18
Ano, papírovou knihu, pokud si ji koupím mám jednou provždy.
Nehrozí ztráta kompability, neplatím někomu "rentu" za každé přečtení, číst ji mohu kolikrát chci, půjčovat legálně... a je-li cena podobná a bez vstupní investice za čtečku- tož se holt s tím historickým nepohodlím raději smířím... možná tak uvažuje i dost jiných lidí, když jim ten kšeft tak nejde...
Tvůrci a distributorovi židle taky neplatíme za každé jednotlivé sednutí... A Thonetovy a Jadrníčkovy židle vydržely generace různých bruselí... A ani jeden z těhle seriosních výrobců nezkrachoval nadvýrobou...
#8 Josef 2015-02-11 07:57
Zatím je to spíš o hledání funkce nového média. Elektronické knihy jsou vhodné spíše pro čtenáře, kteří si raději zajdou do knihovny než by si knížku koupili. V knihovně se také platí pravidelné poplatky a knihu nemáte navždy. Podobné to je u čtenářů časopisů, u kterých se většinou také nepočítá s dlouhodobou archivací. Pokud si někdo chce z elektronických knih dělat knihovnu, pak narazí na problémy, které jste zmiňoval. Navíc bych uvedl, že je mnohem snazší ztratit data v elektronické formě (pokud je nemáte několikanásobně zálohovaná) než fyzicky poměrně velkou knížku. Neřešitelné samozřejmě nejsou, ale je to práce navíc. S papírovými knihami je zase problém s místem a pokud není člověk pečlivý, tak občas i s vyhledáváním. Tohle elektronika řeší - knihovna s tisíci svazky se vejde na kartu velikosti nehtu na malíčku a vyhledání podle názvu nebo autora je otázkou sekund. I když mám raději papír, alternativu vítám.
#9 Učitel 2015-02-12 21:38
Cituji Vlastimil Čech:

Tvůrci a distributorovi židle taky neplatíme za každé jednotlivé sednutí... A Thonetovy a Jadrníčkovy židle vydržely generace různých bruselí... A ani jeden z těhle seriosních výrobců nezkrachoval nadvýrobou...

Přesně jste vystihl kam se posouvá dnešní způsob podnikání. Technologie pokročily natolik, že je gigantická nadvýroba, k zajištění provozu celé civilizace stačí stále menší počet lidí a opačně stále víc lidí se pro ekomoniku stává nadbytečnými. Proto se i byznys mění a posouvá - právě k tomu, co vidíme všude kolem sebe - pronájmy, leasingy, trvalé poplatky za kdeco, autorské poplatky a tak dále. Každý se snaží najít něco, za co by mohl bezpracně pravidelně kasírovat. Dokonce i stát má tohle jako koníčka. Takový vedlejšák k daním :-)

You have no rights to post comments

 
Joomla Tutorial: by JoomlaShack.com